dinsdag 16 september 2014

Hier komt nog een stalen rooster voor, dan zie je er niets meer van.

Ik had wel een trekhaak gemonteerd (over gezet van mijn Knaus), maar nog geen
stroom aangelegd. Auto's na 2006 werken met een canbus systeem, zodat de computer een stukkend lampje of een andere storing registreert.
Voor een trekhaak heb je dan ook een speciale kabelset nodig. (ongeveer € 200) en dan moet ie nog gemonteerd worden.
Dat moet toch anders kunnen, was mijn idee. Door een ander kwam ik op het idee om om het canbus systeem heen te gaan.
Ik gebruik de stroom voor de trekhaak van de huishoudaccu en d.m.v. een relais wat wél door de verlichting aangestuurd wordt. Die aansturing is zo weinig stroom dat het canbus systeem daar niet op reageert.
Dus de lampen via de trekhaak worden gevoed door de HHaccu en aangestuurd door de gewone lampen.
Kosten € 8 een setje relais via ebay.com en een kabel en héél veel denkwerk. Het moest netjes en onzichtbaar gemonteerd worden. Want de aansturing (electronica) zit in de garage en de kabels naar buiten. Maaike en ik hebben het samen voor elkaar gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zet hier uw reactie: